Το περιεχόμενο αυτού του ιστολογίου προέρχεται από το πρόγραμμα των πολιτιστικών δραστηριοτήτων
που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή και συνεργασία μαθητών της Γ΄ τάξης του 2ου Γυμνασίου Νίκαιας κατά το σχολικό έτος 2005-2006.
Οι ενότητες που υπάρχουν δεξιά αντιστοιχούν στα κεφάλαια του βιβλίου που εκπονήθηκε με τη συνεργασία των μαθητών.

1. Ιούλιος Βερν - Οι χαρακτήρες του έργου

ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ

 
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
 Όλοι οι άνθρωποι, άλλος λιγότερο άλλος περισσότερο, μέσα από την ατομική τους προσπάθεια συντέλεσαν σε αυτή την πορεία. Η Ιστορία, όμως, μας λέει ότι υπήρξαν κάποιοι εμπνευσμένοι άνθρωποι που, διαθέτοντας ιδιαίτερα προικισμένη φαντασία κατάφεραν να δουν πολύ μακριά, να «κατασκευάσουν» το μέλλον που θα ερχόταν, δηλαδή το δικό μας παρόν.
 Για παράδειγμα, ο Γάλλος συγγραφέας Ιούλιος Βερν, ο οποίος παρακο­λουθώντας διαρκώς τις εξελίξεις, τις εφευρέσεις και τις νέες τάσεις της εποχής του, αξιοποίησε το υλικό αυτό μέσω της φαντασίας του για να προτείνει ιδέες ανήκουστες μέχρι τότε.
 Από μικρός θέλει να διαβάζει για τα μυστικά της  φύσης, να γνωρίσει τον κόσμο που μας περιβάλλει, τις ξένες χώρες, άλλους πολιτισμούς, προχωρώντας σε όλο και βαθύτερες λεπτομέρειες. Αρχικά, τον συναρπάζει η γεωγραφία και οι χάρτες. Στη συνέχεια, η ζωολογία, η φυσική, η χημεία, η γεωμετρία και τα ταξίδια. Ανυπομονεί να δει από κοντά τι γίνεται σε χώρες έξω από την πατρίδα του, τη Γαλλία.
 Έχει την τύχη να ζει σε μια εποχή όπου σημειώνονται πολύ σημαντικές εξελίξεις σε όλους τους τομείς: στη κοινωνία, στον πολιτισμό, στις ιδεολογίες, στην τεχνολογία. Το σπουδαιότερο, όμως, είναι ότι η σκέψη του είναι πανέτοιμη να δεχτεί τα νέα ερεθίσματα, να τα αφομοιώσει και κατόπιν να τα βάλει σε νέες εφαρμογές.
 Στην εποχή του οι λέξεις «ελικόπτερο», «πύραυλος», «υποβρύχιο» δεν χρησιμοποιούνται συχνά, ακόμα κι από όσους ασχολούνται με την τεχνολογία. Ο Βερν μαγεμένος από τις επιστημονικές μελέτες  κι από τις εφευρέσεις αποφασίζει να ξεφύγει από την συνηθισμένη καριέρα ενός καλού δικηγόρου – πράγμα που επιθυμεί ο πατέρας του. Ήδη το 1856 εργάζεται ως χρηματιστής. Ούτε αυτό το επάγγελμα συμβαδίζει με αυτό που θέλει να κάνει. Γι’ αυτό εγκαταλείπει τη δουλειά του κι αφοσιώνεται στη συγγραφή βιβλίων εκμεταλλευόμενος τις γνώσεις του και κυρίως την φαντασία του.
 Γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα: «Πέντε εβδομάδες στο αερόστατο». Η ιδέα του «πετάγματος» βρίσκεται ήδη στο μυαλό του. Συνεχίζει να γράφει, αλλά ούτε η κατάδυση στα βάθη της θάλασσας, ούτε το ταξίδι στο κέντρο της γης, ούτε τα τέρατα των θαλασσών, ούτε ακόμα και ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες, καμιά απ’ αυτές τις φανταστικές καταστάσεις, που θα αποτελέσουν θέματα των διηγημάτων του, δεν τον ικανοποιεί.
 Το πραγματικό «πέταγμα» θα γίνει με το βιβλίο του «Από τη Γη στη Σελήνη» και με τη συνέχειά του «Γύρω από τη Σελήνη». «Εκείνο που φαντάζεται κάποιος, άλλοι θα μπορέσουν να το κάνουν πραγματικότητα» συνήθιζε να λέει ο Ιούλιος Βερν.
 Και πράγματι, εκατό χρόνια μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του ο άνθρωπος πέταξε στη Σελήνη, άφησε τα ίχνη του πάνω της και γύρισε στη γη εφαρμόζοντας μάλιστα τη μέθοδο της προσθαλάσσωσης όπως εκείνος είχε φανταστεί για πρώτη φορά! Το καταπληκτικό είναι ότι η φαντασία του – βασισμένη στη γνώση των οικονομικών δυνατοτήτων που θα επακολουθούσαν – τοποθετεί όλη αυτή τη γιγάντια επιχείρηση στην Αμερική, όπως ακριβώς συνέβη στην πράξη! Υπάρχει μεγαλύ­τερη δικαίωση;
 Τα έργα του Ιουλίου Βερν μεταφράστηκαν σε 112 γλώσσες. Πέρα από τις απίθανες πληροφορίες που παίρνουμε μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τον κόσμο με διαφορετικά μάτια, να εκτιμήσουμε το φαινόμενο της ζωής  μέσα από κείμενα που κυριολεκτικά μας ψυχαγωγούν. Ο χαριτωμένος τρόπος γραφής του συνδυασμένος με το χιούμορ του μας δίνει ζωντανούς διαλόγους ανάμεσα στους ήρωές του κάνοντάς μας να ζούμε από κοντά το πνεύμα της εποχής και τη νοοτροπία τους ανάλογα με τον κοινωνικό και γεωγραφικό χώρο που βρίσκονται.
 Το έργο του παραμένει επίκαιρο. Αφενός, γιατί δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί όλες οι σκέψεις του κι αφετέρου, γιατί μας δείχνει πως ο άνθρωπος πρέπει να καλλιεργεί τις ανησυχίες του, να βρίσκεται μέσα στις εξελίξεις της εποχής του, για να μπορεί να παρακολουθεί το παρόν του αλλά και να προετοιμάζεται για το μέλλον του.

 Με αφορμή, λοιπόν, το έργο του Ιουλίου Βερν "Από τη Γη στη Σελήνη", θα προσπαθήσουμε πρώτα να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα το συγγραφέα και την εποχή του, ενώ στη συνέχεια θα επεκτείνουμε τη ματιά μας και τη σκέψη μας προς τον ουρανό και θα παρουσιάσουμε τις εξελίξεις που έχουν συντελεστεί καθώς και τις γνώσεις που έχουν αποκτηθεί στη δική μας εποχή σχετικά με το Σύμπαν μας.



Β. ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

1828
 Γέννηση του Ιουλίου Βερν στην πόλη Ναντ της Γαλλίας. Ο πατέρας του είναι δικηγόρος, ενώ η μητέρα του είναι αριστοκρατικής καταγωγής. Έχει τρεις αδελφές και έναν αδελφό. Περνάει ήρεμη παιδική ηλικία. Ήταν προικισμένος με ζωηρή φαντασία και μνήμη.
Επηρεασμένος, όμως, από τη ναυτική ζωή και τα μακρινά ταξίδια αποπειράθηκε σε ηλικία 12 ετών να δραπετεύσει ως ναυτόπουλο σε ιστιοφόρο πλοίο που αναχωρούσε για τις Ινδίες, αλλά τον συγκράτησε έγκαιρα ο πατέρας του.
1838
 Σύμφωνα με την επιθυμία του πατέρα του ακολουθεί σπουδές στα νομικά, γι’ αυτό και μεταβαίνει εικοσαετής στο Παρίσι. Εκεί σχετίζεται με νεαρούς θεατρικούς συγγραφείς και γνωρίζεται με τον Αλέξανδρο Δουμά-πατέρα, συγγραφέα του έργου «Οι Τρεις Σωματοφύλακες» κ.α. Μετά τις σπουδές του εγκαταλείπει την εξάσκηση του δικηγορικού επαγγέλματος. Γοητεύεται από τη λογοτεχνία, την ποίηση, το θέατρο αλλά και τις φυσικές επιστήμες.
1853
 Διορίζεται γραμματέας του Λυρικού Θεάτρου στο Παρίσι και ανεβάζει θεατρικά έργα. Έπειτα, όμως, με τη βοήθεια του πατέρα του ασχολείται με χρηματιστηριακές εργασίες.
1857
 Παντρεύεται την Ονορίν Μορέλ και αποκτά έναν γιο, τον Μισέλ που αργότερα συνεργάστηκε με τον πατέρα του.
1859
 Στενοί φίλοι του γίνονται ο Αριστίντ Ινιάρ, εξερευνητής και πράκτορας ατμο­πλοϊκής εταιρείας, και ο φωτογράφος Ναντάρ, πρωτοπόρος της αεροπλοΐας και ιδιοκτήτης του «Γίγαντα», του μεγαλύτερου αερόστατου της εποχής. Με τον πρώτο ταξιδεύει στην Σκωτία και καταγοητεύεται, ενώ δέκα χρόνια αργότερα επισκέπτονται μαζί τη Δανία και τις Σκανδιναβικές χώρες.
Και οι τρεις μαζί ιδρύουν μια εταιρεία με σκοπό τη διάδοση της ιδέας των αεροπορικών ταξιδιών με συσκευές βαρύτερες του αέρα. Δεν κρύβει ότι  από τους φίλους του εμπνεύστηκε διάφορους ήρωες στα μυθιστορήματά του. Ένας από αυτούς είναι ο ήρωας Μισέλ Αρντάν (αναγραμματισμός του Ναντάρ) – από τους πρωταγωνιστές στο έργο του «Από τη Γη στη Σελήνη».
1863
 Γράφει το μυθιστόρημα «Παρίσι, 20ος αιώνας». Σ’ αυτό περιγράφει μια μεγαλού­πολη του 1960. Αυτή η μεγαλούπολη ξεχειλίζει από ανθρώπους που ζουν σε ρυθμούς που θυμίζουν κατά πολύ τους σημερινούς ρυθμούς της ζωής. Οι κάτοικοι της συνωστίζονται στο μετρό, χρησιμοποιούν κυλιόμενες σκάλες, μηχανήματα, όπως φαξ και υπολογιστές. Το διήγημα αυτό δεν θεωρήθηκε από τον εκδότη του ελκυστικό για το κοινό, γι’ αυτό κι έμεινε στα συρτάρια του Βερν. Κυκλοφόρησε τελικά μόλις το 1994 με πρωτοβουλία των κληρονόμων του.
1866
 Διαμένει κοντά στην Αμιέννη, σε ένα ήσυχο για την πνευματική του παραγωγή περιβάλλον. Αγόρασε ένα μικρό ιστιοφόρο, το «Άγιος Μιχαήλ», και άρχισε ταξίδια αναψυχής.
Διάφορα μυθιστορήματά του ομαδοποιήθηκαν σε μια εκδοτική σειρά με τον τίτλο «Παράξενα ταξίδια σε γνωστούς και άγνωστους κόσμους». Σε αυτή τη σειρά ανήκουν τα πασίγνωστα:
    «Πέντε εβδομάδες με το αερόστατο»,
    «Ταξίδι στο κέντρο της Γης»,
    «Από τη Γη στη Σελήνη»,
    «Γύρω από τη Σελήνη»,
    «Τα παιδιά του πλοιάρχου Γκραντ»,
    «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα».
1867
 Ταξιδεύει με το πλοίο «Μεγάλος Ανατολικός» από το Λίβερπουλ στη Νέα Υόρκη. Ένα υπερατλαντικό ταξίδι, σπουδαίο επίτευγμα για τα μέτρα της εποχής. Κινδύνευσε από τρομακτική θύελλα κοντά στη Νέα Γη, θαύμασε τον καταρράκτη Νιαγάρα, ενώ όταν επέστρεψε περιέγραψε το ταξίδι αυτό στο έργο του «Η πλωτή πολιτεία».
1868
 Γράφει μια γεωγραφία της Γαλλίας και των αποικιών. Επίσης, γράφει ιστορία των μεγάλων εξερευνήσεων για να αποδείξει ότι τα μυθιστορήματά του βασίζονται σε πραγματικά και επιστημονικά στοιχεία.
1872
 Το έργο «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα», όπου βρίσκουμε τον περίφημο ήρωά του Κάπτεν Νέμο, προκαλεί μεγάλο ενθουσιασμό μετά τη δημοσίευσή του και βρα­βεύ­­­εται από τη Γαλλική Ακαδημία. Παράλληλα, δημοσιεύει σε συνέχειες το έργο «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες», που γνωρίζει εξαιρετική επιτυχία.
Ακολουθούν τα έργα:
    «Το μυστηριώδες Νησί»
    «Ο δεκαπενταετής Πλοίαρχος»
    «Μιχαήλ Στρογκόφ» κ. ά.
 Αντικαθιστά το ιστιοφόρο του με νέο, το «Άγιος Μιχαήλ ΙΙ» και έπειτα με την ατμοκίνητη θαλαμηγό «Άγιος Μιχαήλ ΙΙΙ». Ταξιδεύει εκ νέου στη Σκωτία, αλλά και στην Ιρλανδία, Σκανδιναβία, Δανία, Ολλανδία, Γερμανία, καθώς και στη Μεσόγειο και τις ελληνικές ακτές, όπου εμπνεύσθηκε το έργο «Το Αιγαίο στις φλόγες».
1905
 Θάνατος του Ιουλίου Βερν στην Αμιέννη σε ηλικία 77 ετών.




Γ. Ο ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ ΩΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ

 Αν και τα βιβλία του σημείωσαν μεγάλη εκδοτική επιτυχία, όσο ζούσε δεν  έτυχε της αναγνώρισης που του άξιζε από τους γαλλικούς λογοτεχνικούς κύκλους και το επίσημο γαλλικό κράτος, πράγμα που τον είχε πικράνει ιδιαίτερα.
  Ο Ιούλιος Βερν, λοιπόν, δημιούργησε, πρώτος αυτός, το λογοτεχνικό είδος που  ονομάζεται επιστημονικό μυθιστόρημα. Η συγγραφή των έργων του στηρίζεται στα δεδομένα των φυσικών επιστημών της εποχής του, τα οποία εκλαϊκεύει, αλλά η λογοτεχνική τους αξία δε στηρίζεται καθόλου σε αυτό τον παράγοντα.
 Μέσα στα έργα του διαπιστώνει κανείς εύκολα ότι ως λογοτέχνης γνωρίζει έξοχα:
    να διεγείρει έντονα την φαντασία του αναγνώστη,
    να περιγράφει ζωηρά τα θαυμαστά έργα της φύσης,
    να δημιουργεί μεγαλοπρεπείς σκηνοθεσίες δράσης,
    να αφηγείται εύστοχα τις διαδοχικές εναλλαγές περιπετειών των ηρώων του,
    να αναλύει την ψυχολογία παράδοξων και φαντασιοκόπων ηρώων,
    να εμφανίζει τους υποθετικούς κόσμους του ως πιθανούς και αληθοφανείς,
    να στηρίζεται πάντα σε αναμφισβήτητες επιστημονικές γνώσεις.
 Ο Βερν προέβλεψε καταπληκτικά πολλές από τις μελλοντικές εφευρέσεις, αλλά από τη στιγμή που οι προβλέψεις του πραγματοποιήθηκαν πολλά από τα μυθιστο­ρήματά του έχασαν το φανταστικό τους στοιχείο, άρα και την παλαιά ελκυστικό­τητά τους. Σε περιπτώσεις, μάλιστα, όπου οι πραγματοποιήσεις αυτές έγιναν με άλλο τρόπο από αυτόν που φαντάσθηκε αυτός, μειώθηκε συχνά και η αληθοφά­νεια κάποιων έργων του.
 Παραμένει, όμως, αναλλοίωτη μέχρι σήμερα στα μυθιστορήματά του η γοητεία που ασκεί:
    η σαφήνεια του ύφους του,
    η ακρίβεια και η φυσικότητα της διήγησής του,
    η δύναμη της ανθρώπινης θέλησης, που υπερνικά τις δυνάμεις της φύσης.

 Εν κατακλείδι, αναφέρθηκε ήδη ότι ως τώρα τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 112 γλώσσες. Το γεγονός και μόνο αυτό καταδεικνύει επαρκώς την απήχηση που είχε σε όλο τον κόσμο η λογοτεχνική του παρα­γωγή και αξία μέχρι σήμερα. Μερικά, μάλιστα, από τα έργα του αυτά ενέπνευσαν στα νεότερα χρόνια διάφορους σκηνοθέτες, οι οποίοι τα μετέτρεψαν σε κινηματογραφικές ταινίες.



Δ. ΕΡΓΑ ΜΕ ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΣ ΙΔΕΕΣ  Ή ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ

 Τα μυθιστορήματα του Ιουλίου Βερν στα οποία παρουσιάζει πρωτότυπες για την εποχή του ιδέες ή προβλέψεις, οι οποίες μέχρι σήμερα έχουν εν πολλοίς πραγμα­τοποιηθεί, είναι τα εξής:

1. «Το νησί με τις έλικες» (1895):
 Οι κάτοικοι του ιπτάμενου και μηχανοκίνητου νησιού Στάνταρτ επικοινωνούν με τους κατοίκους της δυτικής ακτής των ΗΠΑ μέσω ενός καλωδίου. (π.β. τηλέ­γραφος, ίντερνετ κλπ…)

2. «29ος αιώνας: Η ζωή ενός Αμερικανού δημοσιογράφου το 2889»:
 Ο Φράνσις Μπένετ διέθετε …εικονοτηλέφωνο για να επικοινωνεί με τα στελέχη της εφημερίδας του.

3. «Πέντε εβδομάδες στο αερόστατο»:
 Ο δρ. Σάμιουελ Φέργκιουσον και δύο βοηθοί του επιχειρούν να ανακαλύψουν την Αφρική πετώντας με το αερόστατο για 5 εβδομάδες.
(Το 1783 οι αδελφοί Μονγκολφιέ είχαν κατασκευάσει το πρώτο αερόστατο, αλλά είχε αμφισβητηθεί η δυνατότητα μιας πτήσης που θα κρατούσε περισ­σότερο από 2 ημέρες).


4. «Από τη Γη στη Σελήνη»:
 Κατασκευή και εκτόξευση ενός διαστημοπλοίου προς τη Σελήνη. Στο έργο αυτό προβλέπει μεταξύ άλλων:
α) την τοποθεσία της εκτόξευσης (ας σημειωθεί ότι η ΝΑΣΑ απέρριψε 7 τοποθεσίες πριν καταλήξει στη Φλόριντα),
β) την ταχύτητα που θα έπρεπε να αναπτύξει το διαστημόπλοιο,
γ) το υλικό που θα χρειαζόταν,
δ) τον αριθμό του πληρώματος,
ε) το κόστος της επιχείρησης (με απόκλιση 2 εκατομμυρίων δολαρίων),
ζ) την τοποθεσία προσθαλάσσωσης,
η) ότι οι ΗΠΑ θα ήταν η πρώτη χώρα που θα έστελνε διαστημόπλοιο.

5. «Ταξίδια και περιπέτειες του Καπετάν Χατέρας» (1866) και «Τόποι Τόρβι» (1889):
 Ο Καπετάν Χατέρας και οι σύντροφοί του κατέκτησαν τον Βόρειο Πόλο …43 ολόκληρα χρόνια πριν από την πραγματική επιχείρηση του Βρετανού Ρόμπερτ Πίρι.
 Περιγράφει εκτάσεις που μπορούσαν να καλλιεργηθούν, ενώ μέχρι τότε θεωρούσαν αδύνατες τις καλλιέργειες λόγω των τόσο χαμηλών θερμοκρασιών. Κι όμως, 30 χρόνια αργότερα οι εξερευνητές διαπίστωσαν ότι πράγματι οι καλλιέργειες μπορούσαν να πραγματοποιηθούν.

6. «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα» (1870):
 Στο έργο αυτό περιγράφει τα μυστικά των ωκεανών με ήρωα τον περίφημο Κάπτεν Νέμο που χρησιμοποιεί το υποβρύχιο σκάφος «Ναυτίλος».
Αξιοσημείωτα είναι τα εξής:
α) το σκάφος του χρησιμοποιεί για την κίνησή του ενέργεια αντίστοιχη της πυρηνικής, πράγμα που επιτεύχθηκε μόλις το 1939,
β) χρησιμοποιεί φιάλες οξυγόνου,
γ) η ενάλια (υποβρύχια) αναζήτηση ήταν ως ιδέα παντελώς άγνωστη τότε.

7. «500 εκατομμύρια της Μπεκούμ» (1879):
 Παρουσιάζει έναν …τεχνητό δορυφόρο που κατασκοπεύει τους αντιπάλους του καθηγητή Σουλτζ. Επιπλέον, όπως και στο έργο «Από τη Γη στη Σελήνη», περιγράφει κανόνια με βεληνεκές πολλών δεκάδων χιλιομέτρων, ενώ στην εποχή του δεν υπήρχε κανόνι με βεληνεκές μεγαλύτερο από 5-6 χιλιόμετρα…

8. «Ροβήρος ο κατακτητής» και «Ματίας Σαντόρφ»:
 Στα έργα αυτά, όπως και στα «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα» και «Νησί με τις Έλικες», περιγράφει ηλεκτρικές μηχανές, αν και ο ηλεκτρισμός …ήταν άγνωστος ακόμα.

9. «Το ατμοκίνητο σπίτι» (1880):
 Στο έργο αυτό περιγράφει ατμοκίνητο όχημα, μέσα στο οποίο οι στρατιώτες πυροβολούν χωρίς να κινδυνεύουν να σκοτωθούν, π.χ. σαν τα πρώτα άρματα μάχης του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

10. «Παρίσι, 20ος αιώνας» (1863):
 Στο έργο αυτό περιγράφει το Παρίσι ως μία μεγάλη μητρόπολη, όπου ο κόσμος ζει διαρκώς σε γρήγορους ρυθμούς. Δίνει μια εικόνα των σημερινών μεγαλουπόλεων και του σημερινού τρόπου ζωής. Επίσης, δείχνει παράλληλα τη μοναχικότητα του ανθρώπου σε τέτοιο περιβάλλον. (!) Οι άνθρωποι, μάλιστα, χρησιμοποιούν …κυλιόμενες σκάλες και φαξ, 130 ολόκληρα χρόνια πριν από την εφαρμογή του.

11. «Η ουράνια πολιτεία» (1901):
 Στο Κονγκό μια παρέα φίλων ανακαλύπτει μια κοινωνία ανθρωποειδών (μεταξύ ανθρώπου και πιθήκου). Μερικές δεκαετίες αργότερα δικαιώθηκε από την ανθρωπολογική έρευνα και τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών του Δαρβίνου.



Ε. ΕΡΓΑ ΜΕ ΙΔΕΕΣ Ή ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ …ΑΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΤΕΣ ΑΚΟΜΗ

1. «Ταξίδι στο κέντρο της Γης»:
 Το ταξίδι αυτό ακόμα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Ο πυρήνας της Γης θεωρείται ακόμα και σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα επιστημονικά μυστήρια.
 Η μεγαλύτερη τρύπα που έχει ανοίξει ποτέ ο άνθρωπος στη Γη βρίσκεται στη Ρωσία και έχει βάθος 12.262 μέτρα. Για να φτάσουμε, όμως, στο κέντρο του πλανήτη μας πρέπει να κάνουμε γεώτρηση 2.890 χιλιομέτρων.
 Η θερμοκρασία στο κέντρο υπολογίζεται ότι είναι 4.000 βαθμοί Κελσίου. 
 Μέχρι τώρα γνωρίζουμε ότι ο πυρήνας αποτελείται από καθαρό σίδηρο. Το γνωρίζουμε από σεισμικά κύματα και από τις γνώσεις που έχουμε για το ηλιακό μας σύστημα. 
 Πρόσφατα διατυπώθηκε η υπόθεση ότι στο κέντρο υπάρχει μια «καρδιά» από ουράνιο με διάμετρο 8 χιλιομέτρων. Μπορεί αυτή να είναι η πηγή της θερμικής ενέργειας και του μαγνητικού πεδίου.
 Στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια κατασκευάζεται μια «συσκευή» που θα καλύπτεται από ένα στρώμα διαμαντιού ώστε να αντέξει στους 4.000 βαθμούς Κελσίου. Θα φτάσει στις παρυφές του πυρήνα ύστερα από μία εβδομάδα. Με τα όργανα που θα διαθέτει θα στείλει στην επιφάνεια μία σειρά από στοιχεία. Η απόπειρα θα γίνει το 2006 ή το 2007.

2. «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα»:
 Σήμερα είναι ανεξερεύνητο το 90% των ωκεανών που αποτελούν τα 2/3 του πλανήτη.
 Το μεγαλύτερο βάθος που έχει καταγραφεί βρίσκεται στον Ειρηνικό Ωκεανό, ανατολικά των Φιλιππίνων: 10.924 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. (20.000 λεύγες = 111.000 μέτρα).
 Το 1960 θαλάσσιοι ερευνητές (Ζακ Πικάρ και Ντον Γουόλς) πραγματοποίησαν με ειδικό βαθυσκάφος κατάδυση στο σημείο αυτό. Η κάθοδος διήρκεσε 20 λεπτά. Όταν αναδύθηκαν είπαν ότι υπήρχε πυκνό σκοτάδι. Εξεπλάγησαν από ένα ταχύτατο κίτρινο ψάρι. Οι επιστήμονες εντυπωσιάστηκαν από την ύπαρξη ζωής σε τέτοιο βάθος.
 Στις ΗΠΑ κατασκευάζεται βαθυσκάφος ειδικών προδιαγραφών για να κάνει καταβύθιση μέχρι το 2008.
 Ομάδα 60 επιστημόνων από διάφορες χώρες με τηλεκατευθυνόμενα υποβρύχια ρομπότ συνέλεξε 80.000 δείγματα από το οικοσύστημα του Βόρειου Ατλαντικού.
 Στα βόρεια των νήσων Αζορών σε βάθος 2.500 μέτρα οι προβολείς του ρομπότ φώτισαν μια σειρά από τεράστιες πατημασιές στον λασπωμένο πυθμένα. Ίσως από τεράστιο τυφλό αστακό.  
Σημείωση:
α) το υπερωκεάνιο «Τιτανικός» βυθίστηκε στα 4.000 μέτρα,
β) ο άνθρωπος μπορεί χρησιμοποιώντας μπουκάλες οξυγόνου να φτάσει σε βάθος 316 μέτρων.


3. «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες»:
(το οποίο, βέβαια, στην εποχή μας αποτελεί πλέον εξαίρεση στην ενότητα αυτή)
 Σήμερα, ο χρόνος που χρειάζεται ο άνθρωπος για να κάνει το γύρο του κόσμου με τα ταχύτερα τρένα και πλοία είναι 39 ημέρες.
 Από το 2006 ο γύρος του κόσμου θα μπορεί να γίνεται σε 1 ημέρα με το Airbus 380-800 (που θα μεταφέρει 555 επιβάτες). Θα χρειάζεται μόνο 1 στάση για ανεφοδιασμό.
 Η ΝΑΣΑ από το 2001 έχει αρχίσει να μελετά την κατασκευή του πρώτου διαστημικού αεροπλάνου. Ο χρόνος που θα χρειάζεται αυτό το σκάφος είναι μόλις 2 ώρες και 50 λεπτά, ενώ θα φτάνει στα 30.000 πόδια μέσα στα 3 πρώτα λεπτά. Επιπλέον, θα βγαίνει από την ατμόσφαιρα της Γης σε 30 δευτερόλεπτα, σε 10 λεπτά θα πιάνει ταχύτητα 22.000 χλμ/ώρα, θα είναι αθόρυβο, ενώ οι επιβάτες του θα είναι συνεχώς δεμένοι. Τέλος, η διάρκεια της πτήσης από Αθήνα για Νέα Υόρκη (= 5.000 μίλια) με το διαστημικό αεροπλάνο θα γίνεται σε 66 λεπτά.




ΣΤ. Η ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
"Από τη Γη στη Σελήνη"

 Ο φοβερός Ομοσπονδιακός Εμφύλιος πόλεμος στην Αμερική, ο πόλεμος Βορείων και Νοτίων (1861-1865), έχει πια τελειώσει. Νικητές αναδείχθηκαν οι Βόρειοι ή Γιάνκηδες, όπως συνηθίστηκε να λέγονται. Εξακόσιες χιλιάδες οι νεκροί, εκατοντάδες χιλιάδες οι τραυματίες, ενώ οι συνέπειες για την οικονομία τρομακτικές! Όμως, τώρα πια, δεν υπάρχει προοπτική άλλης πολεμικής δραστηριότητας...
 Πώς μπορεί, ωστόσο, να εξακολουθήσει τη δράση του το "Γκαν Κλαμπ", που έχει συγκεντρώσει ως μέλη του διάφορα παλαίμαχα στελέχη;
Μπορούν, άραγε, να ησυχάσουν άνθρωποι σαν τον Τ. Μέστον, που υπήρξε εφευρέτης του κανονιού; Ή ο Τομ Χάντερ, που κυκλοφορεί με ξύλινα πόδια, αφού έχασε στον πόλεμο τα δικά του; Μπορεί να ησυχάσει ο Μπίλσμπι με τα ξύλινα χέρια ή ο συνταγματάρχης Μπλόσμπερι, που όλο βασανίζει το μυαλό του γιατο πού μπορεί να στηθεί νέο σκηνικό πολέμου;
 Να, όμως, που ο πρόεδρος του Γκαν Κλαμπ έχει μια ...φαεινή ιδέα:
"Ν α  κ α τ α κ τ ή σ ο υ μ ε  τ η  Σ ε λ ή ν η !"
 Αλλά, ας γνωρίσουμε τους βασικούς χαρακτήρες, τους κεντρικούς ήρωες, του βιβλίου από κοντά:

1. Ιμπέυ Μπάρμπικαν
 Ο πρόεδρος του "Γκαν Κλαμπ" αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση Γιάνκη. Από τους τυχερούς που επέζησαν του Εμφυλίου Πολέμου χαίρει του απόλυτου σεβασμού των μελών του "Γκαν Κλαμπ" (= Λέσχη Πυροβόλου). Στενοχωρήθηκε κι αυτός που δεν υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω πολεμικές επιχειρήσεις. Όμως, δεν είναι ο άνθρωπος που καθορίζεται από τις καταστάσεις. Είναι ο άνθρωπος που διαμορφώνει τις καταστάσεις. Ο άνθρωπος που γεννάει καινούριες ιδέες. Για παράδειγμα, οι γνώσεις της βαλλιστικής που αποκτήθηκαν κατά τον Εμφύλιο Πόλεμο μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους σκοπούς μη πολεμικούς, όπως η κατάκτηση της Σελήνης. Ο Ιμπέυ Μπάρμπικαν έχει ήδη ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό, έχει διαβάσει βιβλία για τη ζωή στη Σελήνη. Είναι απόλυτα ενημερωμένος ως προς τις τελευταίες τεχνολογίες. Ως μεθοδικός κι αποφασιστικός τεχνοκράτης, καλεί τα μέλη σε Γενική Συνέλευση μεταδίδοντας σε όλους τον πυρετό του. Είναι, όμως, λιγόλογος και σοβαρός. Το ξέρει ότι πρόκειται για ριψοκίνδυνο εγχείρημα, γι' αυτό και απευθύνεται στους ειδικούς επιστήμονες. Κι όταν η επιχείρηση θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά, θα διαθέσει όλη του την ενέργεια στο συντονισμό της δράσης. Φροντίζει όχι μόνο τα τεχνικά θέματα αλλά και τα οικονομικά. Ο Ιμπέυ Μπάρμπικαν είναι, τελικά, πολυμήχανος και ο βασικότερος ήρωας μέχρι να φανεί στο προσκήνιο ο Μισέλ Αρντάν, η παρουσία του οποίου προκαλεί αμηχανία, ανησυχία αλλά και ενδιαφέρον σ' αυτόν.

2. Μισέλ Αρντάν
 Κάνει την είσοδό του από το "πουθενά" με ένα λακωνικό τηλεγράφημα. Στην Ευρώπη είναι πασίγνωστος για τις τολμηρές ιδέες του, αλλά στην Αμερική είναι τελείως άγνωστος. Είναι το ίδιο τολμηρός και ριψοκίνδυνος όπως και ο Μπάρμπικαν. Κι όμως, αυτός ο παράξενος Γάλλος έχει έναν άλλον "αέρα". Οι κινήσεις του, η συμπεριφορά του, η προσέγγισή του φανερώνουν μια απόλυτη αίσθηση ελευθερίας. Αποκαλύπτουν έναν άνθρωπο μορφωμένο, καλλιτέχνη, οραματιστή, που θέλει να φύγει έξω από τα όρια της καθημερινότητας, να ταξιδέψει σε άλλους κόσμους, διακινδυνεύοντας ακόμα και τη ζωή του. Η "ιδιόρρυθμη" συμπεριφορά του αγγίξει τους Αμερικανούς μέχρι του σημείου ο πρόεδρος των Η.Π.Α. να τον ανακηρύξει επίτιμο πολίτη.




3. Πλοίαρχος Νίκολ
  Ο πλοίαρχος Νίκολ, ενώ έχει ακολουθήσει ανάλογη πορεία με αυτήν του Ιμπέυ Μπάρμπικαν, αν και έχει πολλά κοινά στοιχεία με αυτόν, βρίσκεται αρχικά στο αντίπαλο στρατόπεδο. Αντιμάχεται τα σχέδια του Ιμπέυ Μπάρμπικαν, δεν χάνει την ευκαιρία να τα χαρακτηρίσει ανόητα και επικίνδυνα, καταδικασμένα σε αποτυχία. Καταφεύγει στα στοιχήματα, για να δείξει, όσο πιο γρήγορα μπορεί, πόσο αδύνατο είναι να πραγματοποιηθούν.







4. Τ. Μέστον
 Είναι ο εφευρέτης του κανονιού που εξερράγη στην πρώτη δοκιμή. έχασε στον πόλεμο το δεξί του χέρι. Στη θέση του, τώρα, έχει έναν γάντζο και σε αυτόν βιδώνει μια πένα όταν θέλει να γράψει. Είναι η κλασική περίπτωση του πολύτιμου βοηθού. Ενώ εμπνέεται από τον Ιμπέυ Μπάρμπικαν, ενθουσιάζεται ειλικρινά με την ιδέα του Μισέλ Αρντάν. Ο Μέστον βάζει τον εαυτό του ολοκληρωτικά στην υπηρεσία μιας ιδέας που δεν είναι δική του. Θέλει κι αυτός να ταξιδέψει μαζί τους. Δεν του το επιτρέπει, όμως, η  αναπηρία του.